saraenjeannetteinmarrakech.reismee.nl

Een eerste verkenning van een bijzondere stad

Het is koud in Marrakech 's nachts. Gelukkig hebben we airco die op een hoge temperatuur onze kamer warm houdt. Lekker geslapen en om half zes een eerste maal even wakker van de oproep tot gebed. Onze kamer ligt naast de minaret. Een uurtje later nogmaals een oproep, het geeft een goed gevoel, we zijn echt in Marrakech.

Lekker ontbijten op het dak van onze Riad, een blauwe lucht een een stralende zon. Vriendelijke mensen, meer is er niet nodig om de dag goed te beginnen.

Eerst maar eens de weg terug wandelen die we gisteravond met onze koffers deden. Het is nog vroeg, we zijn de enige toeristen en leren al snel hoe we de verkopers moeten benaderen. En met de zonnebril op gaat het nog beter, geen oogcontact.

Het plein overgestoken waar de taxi ons gisteren dropte en in de souk van de herborista terecht komen. Alle geuren zijn niet te beschrijven. We hebben gedwaald door de souk en kwamen vervolgens in het echte Marrakech terecht. Visverkopers die sardientjes fileren zonder mes maar vakkundig met de blote handen, De kippenboer die je een levende kip laat kiezen en vervolgens zorgt dat het beestje gepluimd en schoongemaakt in een zak komt.

En dan staat daar plotsklaps zo'n klein jongetje van een jaar of 6 die het vak van gids al aan het leren is. We begrepen hem niet maar zijn ontwapenende gezicht maakte dat je hem wel moest volgen. Door steegjes en dan bij het Joods kerkhof terecht komen, indrukwekkend. Het ventje heeft 10 dirham gekregen en was dolgelukkig.

Na een bezoek aan het kerkkhof (zie foto's) terug naar het plein en onze hoofdstraat, lekker even lunchen en nu? Nu zitten we in een zonnetje op het dak van onze Riad. Later vandaag gaan we verder met onze tocht.

voor nu veel liefs

Eerst een deugddoend zonnebad op het dak van onze riad en dan naar het Djeema el fna. Het beroemde plein in Marrakech . En waar kun je zo'n plein beter bekijken dan vanop het terras op de eerste verdieping van het Café de France. Heerlijk genieten van een muntthee en de menigte beneden je bezig zien. Muzikzanten, slangenbezweerders, duivenmelkers, gesluierde vrouwen die tatoeages zetten... te veel om op te noemen, genoeg om uren naar te kijken.

Na de zonsondergang even langs de riad voor een vest en dan eten. Het restaurant Dar Mimoun werd het. Marokkaans tot in ieder detail, de harira was goed van smaak. ik hou alleen niet van kikkererwten in zijn geheel en er zaten er veel (heel veel) in. Sara had een Marokkaanse salade besteld; zeven (!) schalen met groenten waarvan we enkele herkenden en andere te veel naar kaneel roken. De vegetarische tagine was lekker, van de door Sara bestelde couscous kon een familie van vier eten. Zeer schappelijke prijzen.

En nu, de airco staat op 24° het is 's nachts koud in Marrakech. We hebben veel gezien. Het uur tijdsverschil merken we ook. Morgen is er weer een nieuwe dag.

Veel liefs

Sara en Jeannette

mama

doe wel kalm aan alles hoeft niet in één dag

Greetje

Mooi!!