saraenjeannetteinmarrakech.reismee.nl

Tijd voor cultuur

Dag vier van onze vakantie in Marrakech. Na de cultuur van de souks nu tijd voor het religieuze. De moskee van de stad, de Koutoubiamoskee. De minaret is al vanuit de verte te zien en het monument van de stad. Daterend uit de twaalfde eeuw, daar moesten we naar toe.

En dat hebben we dus gedaan. De moskee zelf was verboden terrein voor ons. We zijn er dan maar eens omheen gewandeld en meteen een bezoek gebracht aan de botanische tuin. De laatste trap en Marokkaanse jongen die iets wilde verkopen waren er even iets te veel aan, een smak op het plaveisel tot gevolg. Gelukkig een heel lieve dochter die de pijn snel deed vergeten.

Op het plein voor de moskee een prachtige witte tombe met het lichaam van Lalla Zohra, dochter van een slaaf, die elke nacht veranderde in een duif.

Een drukke weg over, kopje koffie en terug naar de ons vertouwde medina. Zwerven door straatjes een praatje met deze en gene Marokkaanse man (de vrouzen werken hier) en nog een heerlijke lunch voodat we weer naar onze riad trokken.

En nu lekker in de zon op het dak van Azalia, beetje lezen, beetje schrijven, beetje doezelen en straks? Nog een beetje naar het Jeema el fna en een hapje eten.

Voor nu veel liefs

Als de zon achter de huizen zakt wordt het fris. Tijd om ons dak te verruilen voor de medina en de bedrijvigheid op het jeema el fna. we maken een inspectieronde langs de eettenten. Nee runderkoppen zijn voor de veggies twee bruggen te ver. Eerst maar even wat drinken op het terras van ons café en dan naar een lokale eetgelegenheid in onze straat. Voor aardappeleters is Marokko met de vele tajines een paradijsje (ik dus). Sara heeft het niet begrepen op patatten, de keuze was voor haar zeer beperkt. Morgen op zoek naar een tentje waar we beide wat van onze gading vinden.

We zijn moe. Zoveel indrukken, zoveel mensen die je iets willen verkopen of je bij hun tentje willen laten eten.... Plaatselijke tijd acht uur, bij jullie een uurtje later, nog even lezen en dan slapen tot de oproep voor het gebed om kwart voor zes.

Veel liefs Sara en Jeannette

mama

Doe wel kalm aan hé met je vallen . Toch wel een aparte wereld , maar welmooi , liefs mama